Friday, December 12, 2008

ALLAHUAKBAR.....!!!

11 disember 2008 : bersamaan hari khamis,azan subuh dilaungkan tepat pada waktunya. waktu kebiasaan semua umat Islam bangun di awal pagi untuk sujud pada Ilahi ( Tuhan sekelian alam). aku seperti biasa bangun untuk menunaikan kewajipan sebagai hamba ALLAH yang sentiasa bergantung harap pada-Nya. selepas selesai menunaikan solat subuh,aku seperti biasa melakukan tugasan seperti kebiasaan hari minggu. Tapi, hari ini bukan seperti hari-hari biasa aku bersama aktiviti-aktiviti kebiasaan aku. rupa-rupanya abah dan mak aku sudah merancang satu aktiviti sebelum aku pulang cuti lagi. sekarang aku bercuti bermula 5 hb sehingga 14 hb disember 2008. abah dan mak aku sudah merancang untuk membawa kami sekeluarga berjalan ke Cameron Highland, Pahang.

Jam sudah menunjukkan pkul 8pagi.aku melihat kelibat ayahku yang sedang bersama dengan keretanya.sekejap ke kiri,sekejap ke kanan, sekejap ke belakang, sekejap ke depan.pening aku melihat kelibat ayahku.arrghhh....aku melihat lagi,rupe-rupenye abah sedang cek keadaan kereta hyundainye....sekejap cek minyak hitam,sekejap cek angin dan yang berkaitan...kemudian aku masuk semula ke dalam rumah mencari mak aku."mana mak aku ni"(bisik dalam hati aku).aku terus mencari."MAK.....OH MAK....."(aku memanggil)."ya adik...."(mak aku menyapa).ohhh,rupa-rupanya mak aku sibuk memasak di dapur untuk tinggalkan makanan dekat abang aku yang dua orang sebab diaorang tak ikut sekali sebab ada komitmen lain. adik aku yang sorang tu tengah bersiap-siap dengan dirinya. semua dengan keja masing-masing dan aku pun bergegas ke bilik aku untuk mengemas pakaian dan peralatan yang hendak dibawa.

agak-agak semua sudah siap dengan tugasan masing-masing.aku melihat jam di dinding menunjukkan tepat jam 8.45 pagi. aku pun keluar dari bilik untuk melihat keadaan ahli keluarga aku yang sibuk dengan tugas tadi,aku lihat abah,mak,adik dan sepupu aku sudah siap dengan beg masing-masing. sebelum berangkat,kami sekeluarga makan sarapan dulu untuk lapik sedikit perut yang kosong ini. setelah selesai sarapan, kami sama-sama bawa barang masing-masing untuk susun dalam kereta. setelah selesai, abah aku menghulurkan kunci kete dekat aku.nampaknya aku lah yang kena jadi driver nanti. tapi memang aku nak bawak keta pun sebab nak bagi abah rehat.biar aku yang penat pulak kali ni sebab masa kecik-kecik dulu abah kau yang drive. sebelum berangkat kami baca doa musafir sama-sama.

enjin pun dah start. dari kulim kami berangkat tepat jam 9pagi.setelah 1jam lebih kami berjalan,sekarang berenti sebentar dekat sungai perak untuk berehat sekejap. laju ke tak aku pandu tak tahu lah..kadang-kadang 140,150..10minit kami berenti berehat,kami pun mulakan perjalanan kami semula untuk ke destinasi yang ingin dituju. setelah lama naik turun bukit,akhirnya sampai jugak dekat kawasan cameron highlands.tapi belum sampai dekat apartment yang abah aku tempah lagi.tak silap aku dekat kawasan berinchang kot.

sekarang kami sudah samoai dekat kawasan cameron yang amat menakjubkan..dah lama aku tak datang dekat kawasan yang subur rahmat ini..rasa-rasa aku lebih lima tahun agaknya..kami meneruskan lagi perjalanan kami untuk cari tempat untuk berteduh dulu..masih lagi aku yang pandu...penat jugak pandu sorang ni..takpe,exercise sket.....dalam perjalanan nak sampai berinchang,macam-macam ada.ladang strawberry,ladang lebah,ladang teh,ladang sayur dan banyak lagi...ingat nak berenti sekejap,tapi abah kata cari apartment dulu.tepat jam 12.30t/hari akhirnya sampai jugak dkat apartment yang di cari.ALHAMDULILLAH.....SAMPAI JUGAK AKHIRNYA..ada 3 bilik semuanya.aku sebilik,mak abah sebilik,adik dan sepupu sebilik.baru nak baring,azan zohor dah kedengaran.aku bersama keluarga buat jamak zohor dan asar dulu.kemudian kami berehat sekejap sambil makan tengah hari sebelum keluar melihat keindahan alam semula jadi ini.

tepat jam 4 petang,aku bersama keluarga mula dengan aktiviti bersiar-siar.mula-mula kami ke ladang strawberry dan kaktus.ALLAHUAKBAR!!!indah sungguh pemandangan di ladang ini.subur-subur buah strawberry ni..

hari semakin gelap.aku lihat jam di tangan aku sudah pun pukul 7 petang.dah hampir masuk waktu maghrib pun.ladang-ladang dkat sini pun dah mula nak tutup.mungkin pekerja-pekerja ladang nak bersihkan apa yang patut kot.xpelah....kami sekeluarga pun teruskan perjalanan kami untuk pulang semula ke apartment.lagi 5km nak sampai dkat apartment,sesak sangat jalan.berderet kereta susun."ada apa ye"(bisik hati kecil aku).....lama jugak kami sekeluarga tersangkut tengah jalan.hampir 15minit tak gerak-gerak.perlahan-lahan aku menekan minyak kereta,rupe-rupenye ada pasar malam...ingatkan ada apa tadi....sampai di apartment,aku bersiap diri sebelum jamak taqdim maghrib dan isyak.selepas selesai semuanya,aku dan keluarga mengisi perut yang kosong untuk makan malam.malam tu kami tak jalan mana-mana cuma pergi pasar malam dkat dengan apartment sebab banyak jugak hasil-hasil dari ladang yang jual dkat sini.setelah penat berjalan di pasar malam hampir sejam lamanya,kami pun pulang semula dkat apartment untuk rehatkan badan dan kumpul tenaga untuk keesokan hari plak.

12 november 2008 : seperti biasa bangun untuk solat subuh.subuh tak bleh jamak tau.....dua rakaat je..selesai solat subuh,seperti biasa la,kena la ngulang sket hafalan tu..setelah selesai dengan ngulang,aku ke ruang tamu sekejap.jam sudah hampir pukul 8 pagi..abah dan mak aku duk berborak dkat ruang tamu.adik dan sepupu aku dok sembang-sembang dalam bilik diaorang.tepat jam pkul 9pagi,kami sekeluarga mulakan perjalanan kami ke ladang starwberry sebab petang kemarin x dapat masuk ladang.diaorang bukak waktu pagi je.kebetulan pulak ladang tu dekat je dari apartment kami,lbih kurang 10minit jalan.kalu nek keta susah nak park plak.raamai BANGAT....

akhirnya,sampai jugak kami dkat ladang...segar-segar buahnya dan dapat masuk ladang tengok secara live cara diaorang tanam dan jaga...

hampir sejam lebih jugak la kami dalam ladang tu...sebab nek atas bukit sikit ada ladang sayur..kebun bunga dan kaktus...jalan punya jalan,jam dah hampir pukul 11 pagi..sarapan belum lagi..dal perjalan nak pulang kemas apartment,kami singgah sekejap dkat restoran orang kedah untuk makan-makan.ALHAMDULILLAH......udah di isi perut ni....

barang sudah kemas,dalam keta pun dah isi barang,orang pun dah masuk dalam keta...cume kunci apartment je belum pulangkan dekat tokey...abahku keluar sekejap untuk bagi kunci bilik dekat kaunter..dalam perjalanan kami singgah je dekat mana-mana yang nampak best..20minit jalan,kami singgah jap dekat "bee farm".nak tengok diaorang jaga lebah...

hebat bangat ladang lebahnya.seram aku tengok lebah dok terbang tepi telinga...sekejap je kami dekat situ,setengah jam aje.kami teruskan lagi perjalanan kami,hampir 15 minit dalam perjalanan,kami singgah sekejap dekat kebun sayur-sayuran..ALLAHUAKBAR!!!segar-segar sungguh sayur-sayur dekat sini.macam-macam ada.tomato,salad dan macam-macam lagi..banyak sungguh dan cantik-cantik cara diaorang susun.

bukan setakat sayur-sayuran je,buah anggur pun segar-segar gak.

sayur-sayur cantik susun..

20minit kami dkat kebun sayur-sayuran.rasa-rasanya ini desstinasi terakhir kot sebab nak kena balik awal dekat rumah.ssebab ada hal lain bersama family lagi..hampir pukul 3petang kami dah melepasi kawasan cameron dan masuk sempadan perak.jalan bleh tahan jugak bengkang bengkok.tambahan curam pulak.ape lagi,pecut sakan la aku sampai tak larat tegur mak aku.hehe...dalam pukul 3.45 petang kami berenti dekat sungai perak jap untuk rehat-rehat dan jamak taqdim zohor dan asar.30minit kami dekat sungai perak.adik aku dok bisik-bisik dekat aku,"jom berenti bukit merah".....tengah dok drive,meter pun 140,150...akhirnya nampak jgak sign board bukit merah...dalam pukul 5petang kami sampai bukit merah sebab adik aku nak mandi sekejap.tapi, tak dapat sebab pkul 6.30 dah tutup..tak seronok la sekejap sangat....kami makan-makan je dkat bukit merah sebab hari pun dah lewat senja...

dalam pukul 7.05petang kami berenti sekejap dekat masjid jawi untuk jamak maghrib dan isyak..setelah selesai solat,kami teruskan perjalanan untuk terus pulang ke rumah...nak rehat sekejap sebab esok ada aktiviti lain plak dgan family....dalam pkul 10malam kami pun sampai dekat kulim...ALHAMDULILLAH....SEMUANYA SELAMAT PERGI DAN PULANG...AMEEN.....