Saturday, April 4, 2009

Ceritera Pengalaman Di Musim Cuti....

Masa berlalu seperti udara yang segar dan nyaman. Berlalu terus tanpa menoleh ke belakang. Tanpa ku sedari, hampir sebulan sudah aku meninggalkan DQ.

Dulu, di situlah pengalaman demi pengalaman aku pelajari. Dari keadaan seorang yang buta dan jahil tentang sesuatu perkara sehinggalah aku boleh melakukan sesuatu.

Kini, apa yang aku pelajari di DQ tidak akan aku sia-siakan begitu sahaja. Bidang yang aku ambil sewaktu di DQ bukanlah seperti rakan-rakan yang lain di IPTA.

Aku faham...

Tapi, apa-apapun aku bersyukur sangat-sangat. Allah masih lagi memberi ruang untukku mengaplikasikan dan mengulang apa yang aku telah timba dan pelajari sewaktu di bumi barakah dahulu.

Pejam celik.....
Pejam celik.....

Dah subuh......(hehe....lawak je :-) )

Kini,dah hampir sebulan lebih aku bekerja. Rasa bersyukur ke hadrat Ilahi kerana memberikan aku satu ruang kerja yang memang dalam bidang dan kos aku.

Aku bekerja di Pusat Pengajian Pra-Tahfiz Raudah Al-Atfal. Tempatnya di Bukit Mertajam,Pulau Pinang.

Alhamdulillah....

Aku pulang ke rumah pada hari Sabtu, bersamaan 28 Februari 2009. Duduk tak sampai 2 hari, Pusat Pra-Tahfiz telefon rumah aku. Mudir sekolah minta aku perkenalkan diri dan ada sedikit temuduga.

Tak sampai setengah jam berada di sana, mudir cakap aku boleh mula bertugas esoknya. Rasa bertuah sangat. Sebab, masa aku tengah ambik periksa diploma, mak aku sudah isi borang dan mintak untuk aku. Mungkin itu sebabnya cepat dapat kot.

Di Pra-Tahfiz, pengalaman baru aku mula pelajari. Menjadi seorang pendidik bukanlah suatu yang mudah. Kerana apa yang hendak diajar kepada pelajar nanti perlu betul dan jelas.

Sejak mula menjadi "ustaz". Kena rajinlah baca buku sebab nak prepare sebelum soalan datang bertubi-tubi dari pelajar nanti.

Di sana, aku kadang-kadang mendengar celoteh dari Ustaz Mutalib Ma'rof :

" Kamu jangan merasa diri kamu ni lemah dan hina. kamu perlu memotivasikan diri kamu. Kalau kamu nak tahu, ilmu banyak saya dapat ketika saya mengajar daripada belajar."

Kata-kata inilah yang membuatkan aku untuk terus mengajar sehingga ke hari ini. Kalau nak diikutkan gaji, memang sikit sangat-sangat. Tapi ilmu dan pengalaman yang aku dapat sekarang ini memang tidak dapat dinilai dengan wang ringgit.

Teringat aku akan pesan abah sewaktu aku mula-mula kerja :

" Ingat...jangan pandang sangat dengan gaji buat masa la ni. Sebelum sambung belajar ni, timba dan kumpul betul-betul pengalaman...Nanti boleh buka tempat pengajian sendiri ataupun boleh buat bisnes sendiri. Kita tengok betul-betul cara pengurusan dia"


Ditambah lagi dengan kata-kata abah ni. Lagi semangat nak keja. Memang kalau fikirkan dengan matang, sekarang ni kenalah belajar cari duit sendiri. Dah nak masuk 21 tahun.Tak kan nak duduk bawah ketiak mak dan nak kena suap lagi. Kan??

Kalau pergi mengajar, paling kurang setiap hari memang kena ajar budak dan baca quran. Memang rasa bersyukur sangat-sangat sebab Allah masih berikan kapadaku jalan untuk aku berusaha menjaga apa yang telah aku hafal selama 3 tahun berada di bumi barakah.

bersambung...........





0 Komen dan perkongsian yang berharga:

  © Blogger templates ProBlogger Template by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP