Thursday, December 24, 2009

Jangan Cepat Mengeluh...

" Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Mengasihani "


Firman Allah s.w.t di dalam Surah Al-Baqarah, ayat ke-153 :


يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اسْتَعِينُوا بِالصَّبْرِ وَالصَّلاةِ إِنَّ اللَّهَ مَعَ الصَّابِرِينَ 
 Maksudnya : Wahai Orang-orang yang beriman ! Mohonlah pertolongan (kepada Allah) dengan SABAR dan SOLAT. Sesungguhnya Allah beserta orang-orang yang sabar.

Allah s.w.t Maha Pemurah, Maha Pengampun, Maha Penyayang, Maha Atas segala-galanya. 

Setiap sesuatu yang diberi kepada hambaNya oleh Allah s.w.t mesti ada hikmah di sebalik kejadian. 

Kadang kala sesuatu ujian itu mungkin datang dalam keadaan gembira. Diberi kepada kita nikmat kewangan yang tidak putus-putus, nikmat mempunyai kawan yang begitu ramai, nikmat menjadi orang yang berpengaruh dan sebagainya.

Mungkin di sebalik nikmat kegembiraan yang diberikan tadi adalah untuk menguji kita ? 

Allah s.w.t ingin menguji kita samada kesenangan n kegembiraan tadi menjadikan kita semakin dekat dengan ALLAH s.w.t ataupun sebaliknya ?

Kadang-kadang juga sesetengah orang dipercepatkan segala hajatnya serta merta. Kadang-kadang dilambatkan oleh Allah s.w.t. Semua itu ada hikmah yang tersirat yang tidak dapat diramal dan dilihat oleh manusia biasa seperti kita.

Aduh....... Kenapa aku sakit ni........
Kenapa orang lain tak sakit, tapi aku yang kena?
Aku sakit ni mesti ada orang khianat dekat aku.....

Ramai orang yang cepat mengeluh sebelum berfikir panjang. Sebagai yang bergelar seorang muslim, kita hendaklah supaya jangan cepat mengeluh di atas setiap apa yang terjadi ke atas diri kita.

Kemungkinan jika kita diberi sakit oleh ALLAH s.w.t, itu adalah kifarah dosa kita selama ini. Mungkin??? Jadi, jangan cepat mengeluh sebaliknya berfikir dan muhasabah dahulu.


Sepertimana firman Allah s.w.t seperti ayat di atas, Allah s.w.t telah memberikan satu jalan kepada hambanya supaya jangan segan silu serta jemu meminta dan merintih  serta mengadu kepada ALLAH s.w.t.

Allah s.w.t mengetahui akan segala yang tersirat dan tersurat pada seluruh hambaNYA. Kerana itulah Allah menyuruh kita berusaha bersungguh-sungguh sebelum berharap segalanya. Sepertimana firman Allah s.w.t di dalam surah Al-Imran, ayat yang ke- 159 :

فَإِذَا عَزَمْتَ فَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الْمُتَوَكِّلِينَ 
 " Kemudian, apabila engkau telah membulatkan tekad (berazam) maka bertawakallah kepada Allah. Sesungguhnya Allah mencintai orang yang bertawakal "

 

1 Komen dan perkongsian yang berharga:

  © Blogger templates ProBlogger Template by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP