Wednesday, August 11, 2010

.:Marhaban Ya Ramadhan :.

Ramadhan al-Mubarak…..

Ramadhan al-Karim……

Ramadhan ash-Shahrul Maghrifah…..

               Ungkapan-ungkapan ini selalu diucapkan apabila masuknya bulan Ramadhan. Ramadhan al-Mubarak (Ramadhan adalah bulan yang berkat). Ramadhan al-Karim (Ramadhan adalah bulan yang mulia). Ramadhan ash-Shahrul Maghrifah (Ramadhan adalah bulan keampunan). Semua ungkapan-ungkapan ini adalah suatu ungkapan yang menunjukkan tentang kelebihan bulan ramadhan.

Firman Allah S.W.T di dalam surah al-Baqarah pada ayat yang ke-185:


(beberapa hari yang ditentukan itu ialah) bulan Ramadhan, bulan yang di dalamnya diturunkan (permulaan) Al Quran sebagai petunjuk bagi manusia dan penjelasan-penjelasan mengenai petunjuk itu dan pembeda (antara yang hak dan yang bathil). Karena itu, barangsiapa di antara kamu hadir (di negeri tempat tinggalnya) di bulan itu, Maka hendaklah ia berpuasa pada bulan itu, dan barangsiapa sakit atau dalam perjalanan (lalu ia berbuka), Maka (wajiblah baginya berpuasa), sebanyak hari yang ditinggalkannya itu, pada hari-hari yang lain. Allah menghendaki kemudahan bagimu, dan tidak menghendaki kesukaran bagimu. dan hendaklah kamu mencukupkan bilangannya dan hendaklah kamu mengagungkan Allah atas petunjuk-Nya yang diberikan kepadamu, supaya kamu bersyukur.
                   
                  Bulan Ramadhan merupakan antara bulan yang paling mulia pada kita. Bulan ini adalah bulan yang dipenuhi dengan pelbagai kelebihan dan keuntungan buat kita sebagai umat Islam. Diantara 12 bulan yang terdapat dalam setahun, Allah S.W.T telah memilih bulan khusus untuk hamba-Nya iaitu bulan Ramadhan.

                  Di dalam bulan ini Allah S.W.T telah mensyariatkan pada kita sejak dari dulu,kini dan selamanya untuk kita berpuasa.

Apakah itu puasa?


PUASA

                   Puasa merupakan satu tunggak khas dalam pegangan umat Islam. Ianya merupakan satu amanah yang wajib dilaksanakan untuk seluruh umat Islam yang telah sampai akil baligh.

                   Puasa hanya diwajibkan ke atas kita sebagai umat Islam selama sebulan sahaja (hanya di bulan ramadhan). Ianya dilakukan dengan menahan diri dari lapar dan dahaga serta dari melakukan perbuatan mungkar pada Allah.

“Jangan hampa dok kata la ni saja kena posa…padahai dari dulu sampai kiamat nuh kena posa”

Cakap kedah sket… ;-))

Allah S.W.T telah berfirman dalam al-Quran pada surah al-Baqarah, ayat ke-183 :


“Hai orang-orang yang beriman, diwajibkan atas kamu berpuasa sebagaimana diwajibkan atas orang-orang sebelum kamu agar kamu bertakwa”
                  Puasa ini bukan suatu perbuatan yang sia-sia dan zalim. Ramai yang mengeluh penat,sakit perut,uzur dan sebagainya. Masuk saja bulan posa, macam-macam penyakit tiba-tiba mai.

                 Kalau kita tengok betul-betul apa yang terkandung di dalam firman Allah di atas, Allah S.W.T menfardhukan (mewajibkan)ke atas kita supaya berpuasa adalah semata-semata untuk menjadikan kita ini sebagai hamba yang bertaqwa pada-NYA.

                 Apabila makin hampir dengan bulan ramadhan, kita cuba positifkan minda, perbaharui niat serta amalan kita dengan menganggap bahawa bulan ramadhan adalah bulan untuk kita melatih diri. Sepertimana kita memasuki sekolah swasta,kerajaan dan sebagainya, begitu jugalah pada bulan Ramadhan adalah bulan untuk kita masuk ke dalam madrasah (sekolah) khas dari Allah S.W.T untuk kita sebagai umat Islam.

                Beruntunglah bagi sesiapa yang telah diberi petunjuk dan hidayah oleh Allah S.W.T dengan berada dalam lingkungan syahadah.


“ Aku bersaksi bahawa tiada Tuhan melainkan Allah S.W.T dana aku bersaksi bahawa nabi Muhammad itu pesuruh Allah”


HARAPAN

                 Semenjak dari bulan Rejab, seterusnya disusuli bulan Syaaban dan seterusnya kita akan memasuki bulan Ramadhan. Setiap kali selesainya sembahyang kita pasti akan berdoa pada Allah S.W.T :

“ Ya Allah, Ya Rahman, Ya Rahim…Aku memohon kepadamu dengan segala-galanya pada-MU. Engkau berkatilah bagiku pada bulan REJAB dan SYAABAN serta ENGKAU berilah aku sempat untuk bersama Ramadhan yang bakal tiba ini”

                Dalam bulan ini penuh dengan KERAHMATAN, KEAMPUNAN, serta kelebihan yang terbentang luas bagi kita sebagai umat Islam. Jadi, saya mengajak terutamanya diri saya serta sahabat-sahabat seakidah sekalian supaya kita sama-sama pertingkatkan amalan kita pada bulan ini.

                  Perbanyakkan ibadah serta melakukan amalan-amalan yang diberkati oleh Allah supaya kita menganggap bahawa ramadhan ini adalah ramadhan yang terkhir buat kita. Supaya dengan itu kita sama-sama dapat pertingkatkan tadabbur serta penghambaan yang tinggi pada ILAHI.

...................................................

P/S : 

* Selamat Menyambut Bulan Ramadhan Kareem buat semua sahabat.

* Mohon Maaf pada semua andai ada silap dan salah sepanjang mengenali diri yang lemah ini. 

* Kepada yang sedang menduduki imtihan,moga semuanya dipermudahkan Allah S.W.T dan mendapat keputusan yang cemerlang (nun jauh di sana... ;-)) 

* InsyaAllah pukul 4.30 waktu malaysia (30 ogos 2010), diri ini akan tiba di Malaysia untuk bercuti sehingga 1 disember 2010..InsyaAllah ada rezeki boleh jumpa sahabat2 di Malaysia...     

 
.....................................................................................

 ~Mujahidin~
Takhassus Qiraat,
Maahad Qiraat Al-Azhar, Shoubra, Mesir.
(St.Theresa, Shoubra)
 (7.25pm Mesir)

 "Kata-kata orang yang bijaksana adalah ubat apabila ianya benar dan menjadi pahit apabila ianya salah"

Read more...

  © Blogger templates ProBlogger Template by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP