Wednesday, September 3, 2008

SALAM JUANG


Assalamualikum wa rahmatullahi wa barakatuh....

Salam juang, salam ukhwah islami, salam percintaan buat sahabat-sahabat seperjuangan yang masih lagi setia mengunjungi ruangan ilmiah ini.

Sahabat-sahabat seperjuangan, dalam sedar atau tidak sedar bahawa umur kita kian meningkat ke arah yang lebih matang. Hari makin hari,masa demi masa, saat demi saat, kita telah melakukan berbagai-bagai perkara yang mana kita sendiri tidak sedari. Marilah sama-sama kita berhenti sejenak memikirkan akan apa yang kita telah lakukan sejak dari mula-mula kita berpijak di bumi Allah ini....Adakah selama kita berpijak di bumi ini, banyak masa kita peruntukkan untuk mendekati Ilahi??

Sahabat-sahabat yang tercinta, diri yang hina ini bukanlah yang layak untuk bermadah dan memberi tazkirah. Akan tetapi, diri ini terpanggil untuk berpesan-pesan sesama kita atas dasar bergelar sebagai seorang Muslim dan Khilafah di muka bumi Allah yang suci ini. Perlu kita sedari sahabat-sahabat sekalian bahawa diri dan segenap yang ada di muka bumi ini hanyalah pinjaman semata-mata. Tiada sedikit pun mahupun sebesar zarah yang boleh kita banggakan kerana kita tidak mampu berdiri tanpa bantuan dari yang lain. Kita tidak mampu untuk mencipta seperti bumi ini tanpa mengunakan tiang-tiang, kita tidak mampu mencipta tumbuh-tumbuhan tanpa wujudnya benih yang semula jadi ini. Ini membuktikan bahawa kita adalah insan yang lemah lagi hina. Kita amat-amat memerlukan Pencipta semesta alam ini Yang Maha Esa lagi Agung ini.

Isu rokok, kecurian, gambar-gambar lucah, video-video lucah, dan yang seangkatan dengannya amatlah tidak releven untuk kita perbincangkan dengan lebih mendalam dan lama kerana banyak lagi yang perlu kita fikirkan. Tetapi, disebabkan hal-hal dan masalah inilah kita perlu memikirkan dengan begitu lama untuk menjamin generasi-generasi akan datang SIFAR dari gejala yang tidak bermoral ini. Ini semua berpunca dari diri kita sendiri jikalau tidak disaluti dan dipenuhi dengan Zikrullah. Allah s.w.t telah berfirman dalam kitab suci al-Quran " sesungguhnya solat itu dapat mencegah dari keburukan dan kemungkaran". Cuba kita renungkan sejenak diri kita, Adakan kita istiqamah dengan solat jemaah???adakah banyak percakapan yang diungkapkan dengan nama Allah???adakah kita banyakkan masa kita untuk bermunajat kepada Ilahi???sama-samalah kita renungkan.....

Sahabat-sahabat yang dikasihi sekalian, solat jemaah bukanlah suatu perkara yang remeh bagi kita yang bergelar sebagai seorang Muslim. Bukanlah lagi untuk dijadikan perdebatan yang hangat di antara sesama muslim. Menurut pandangan ahli bijak pandai Sains bahawa pertembungan di antara dua bahu dapat mengembalikan tenaga kepada kita untuk lebih aktif dan semangat melakukan kerja harian. Selain itu, tanda kasih sayang Allah s.w.t kepada makhluk-Nya ialah, jikalau seseorang itu melakukan solat secara berjemaah, maka akan diberikan ganjaran pahala sebanyak 27 kali ganda daripada orang yang solat secara sendirian. Jika kita benar-benar yakin akan janji Allah s.w.t dalam al-Quran yang mengatakan solat dapat menjauhkan kita dari keburukan dan kemungkaran, maka saya yakin dan optimis seratus peratus tanpa ragu-ragu bahawa masalah-malah yang timbul tadi dapat diSIFARkan.

Oleh itu bersempena Ramadhan yang mulia ini, saya menyeru kepada diri saya dan sahabat semua supaya dapat menjadikan selama sebulan ini untuk kita berubah ke arah yang lebih baik dan juga dapat menjadikan sebagai satu program tarbiah dari ALLAH S.W.T. Perlu kita sedari sahabat-sahabat sekalian bahawa dunia ini semakin hampir ke penghujungnya dan kita tidak dapat meramal bahawa adakah kita akan bertemu lagi pada ramadhan yang akan datang. oleh itu, sama-samalah kita berusaha bersungguh-sungguh dan berlumba-lumba taqarrub kepada Rabbul Izzati untuk ramadhan kali ini. Sepertimana yang telah difirmankan oleh Allah s.w.t. " berlumba-lumbalah kamu ke arah kebaikan......".. SESEORANG ITU TIDAK AKAN NAMPAK CANTIK JIKA AKHLAK DAN PERILAKUNYA BURUK WALAUPUN DARI SEGI LUARAN NAMPAK CANTIK...

salam mujahadah, selamat menyambut ramadhan yang penuh barakah ini...

TAKBIR!!!


video

0 Komen dan perkongsian yang berharga:

  © Blogger templates ProBlogger Template by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP